Ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk opowiada o najważniejszym momencie we mszy świętej. Przeprowadza nas przez to, co trudno jest zrozumieć

Modlitwa Eucharystyczna, Przeistoczenie

Dlaczego musimy w czasie mszy świętej oddać Bogu, to co otrzymaliśmy? Co Bóg daje nam w zamian? Dlaczego ksiądz miesza wino z wodą? Co symbolizuje opłatek? - zapraszamy do obejrzenia czwartej części Sacrolaborek, w której ks. dr Grzegorz Strzelczyk tłumaczy jeden z najważniejszych momentów mszy świętej

Dlaczego w czasie mszy czytany jest Stary i Nowy Testament? Czy po Ewangelii warto słuchać homilii? Czym jest Credo i modlitwa wiernych? - tłumaczy ks. dr Grzegorz Strzelczyk

Kolekta, liturgia słowa, credo i modlitwa wiernych

 

Dlaczego ksiądz kłania się przed ołtarzem i całuje go? Czy przychodzimy na mszę świętą jako ludzie grzeszni czy święci? Co znaczy Kyrie? - to kolejne pytania, na które odpowiada w filmie ks. dr Grzegorz Strzelczyk

Dlaczego ksiądz odprawiający mszę świętą musi ubrać białą albę i stułę? Dlaczego zakłada ornaty w różnych kolorach? Na te pytania w specjalnie przygotowanym dla użytkowników stacja7.pl projekcie, odpowiada ks. dr Grzegorz Strzelczyk, teolog, wykładowca, duszpasterz i znakomity fotoreporter

LITURGIA SŁOWA


Zasadniczą częścią liturgii słowa są czytania z Pisma Świętego oraz towarzyszące im śpiewy. Natomiast homilia, wyznanie wiary oraz modlitwa wiernych liturgię słowa rozwijają i kończą.

Pierwsza Eucharystia sprawowana była w Wieczerniku, czyli „dużej sali na górze, usłanej, gotowej” (por. Mk 14,15; Łk 22, 12).

Teksty biblijne mówią, że miejscem sprawowania Eucharystii był dom (lub domy) prywatny. W Dziejach Apostolskich (4,46-47) czytamy, że łamanie chleba odbywało się „kat oikon”. W języku greckim na określenie domu używano zamiennie dwóch słów: „oikos” i „oikia”, przy czym słowo „dom” oznaczać mogło zarówno budynek, pomieszczenie mieszkalne jak i rodzinę, ród.

Sprawowanie Eucharystii określane było na przestrzeni wieków różnymi nazwami. Niektóre z nich są do dzisiaj powszechnie znane i używane, inne znane są jedynie wąskiemu gronu historyków i liturgistów. W tym, ostatnim już artykule wprowadzającym, warto zapoznać się z niektórymi z nich.

Pragniemy odkrywać piękno liturgii oraz jej zakorzenienie zarówno w tradycji żydowskiej, kulturze pierwszych chrześcijan, jak i całej historii Kościoła. Niech nie będzie to jedynie poznanie intelektualne, lecz prowadzi do coraz większego umiłowania Mszy Św. i przez wiarę oraz miłość otwiera na tajemnicę eucharystycznej obecności Zmartwychwstałego.